Bekkenbodemspieren

Een zwangerschap en bevalling hebben invloed op het bekken en de bekkenbodemspieren.
Je kunt klachten krijgen, zoals: ongewild urineverlies, een verzakking of pijn bij het vrijen.

Je bekkenbodem bestaat uit spieren in het gebied rondom je plasbuis, je vagina en anus. Je gebruikt je bekkenbodem altijd, bijvoorbeeld bij tillen, opstaan, wandelen en sporten. Je bekkenbodemspieren kan je aanspannen en ontspannen. Hoe? Als je doet alsof je je urine ophoudt, dan span je de bekkenbodemspieren aan.

Voor meer informatie download de volgende PDF:
bekkenbodemspieren.pdf

Herstel bekkenbodem

Het duurt na de bevalling minimaal 9 maanden tot je bekken en bekkenbodem hersteld zijn. Om urine- en/of ontlastingsverlies of verzakkingsklachten te voorkomen, is het belangrijk om je rug, buik en bekken niet te zwaar te belasten. Soms heb je na de bevalling bekkenbodemklachten. Meestal verdwijnen deze klachten door het regelmatig doen van de juiste oefeningen.

Ben je bevallen met een keizersnede?
Dan is je bekkenbodem niet opgerekt zoals bij een vaginale bevalling. Toch moeten je bekkenbodemspieren nog wel herstellen van de zwangerschap. Daarom is het ook na een keizersnede verstandig de bekkenbodemspieren te trainen.

Benieuwd hoe jouw herstel is na de bevalling? Doe dan een check op bekkenbodemcheck.nl

Oefeningen om de bekkenbodemspieren te versterken

Vanaf dag 4 na de bevalling kan je bekkenbodemoefeningen doen. Dit kan bekkenbodemklachten, zoals een verzakking, ongewild urine- of ontlastingsverlies voorkomen. Span niet de hele dag je bekkenbodem aan en oefen niet té vaak. Hierdoor kunnen juist klachten zoals pijn of verkramping ontstaan. Ontspan de spieren ook weer goed tijdens en na de oefeningen.

  1. Span 3 keer per dag 6 seconden de spieren rond je vagina, anus en plasbuis aan zonder je bilspieren en benen aan te spannen. Je spant deze spieren aan door net te doen of je je plas op houdt.
  2. Gaat dit goed? Probeer vervolgens je bekkenbodem als een ‘lift’ in 3 stapjes naar je navel te trekken en laat weer los.
  3. Doe deze oefening eerst liggend. Gaat de oefening goed? Dan kan je deze ook doen als je rustig zit of staat.

Omgaan met klachten

Je bekkenbodem heeft tijd nodig om te herstellen. Heb je twee maanden na de bevalling nog een of meerdere klachten of heb je vragen? Neem dan contact op met een bekkenbodemfysiotherapeut. fysiowoldmeenthe.nl/bekkenfysiotherapiem

Klachten

  • Urineverlies als je niest, lacht of springt
  • Vaak het gevoel dat je moet plassen, ook al hoef je niet te plassen
  • Het moeilijk of niet kunnen ophouden van ontlasting
  • Last van een zwaar, drukkend gevoel in de onderbuik, een ‘balgevoel’ in de vagina
  • Moeite met uitplassen of ontlasting
  • Pijn bij vrijen
  • Bij ongerustheid

Nacontrole

Zes weken na de bevalling is het mogelijk om bij ons op het spreekuur te komen voor de nacontrole. We blikken terug op de zwangerschap, bevalling en kraamtijd.

Wanneer er complicaties zijn geweest tijdens de zwangerschap, bevalling of kraamweek, wordt het beleid besproken voor een eventuele volgende zwangerschap. Daarnaast informeren we naar het psychosociaal welzijn en de lichamelijke conditie van moeder en kind. De bloeddruk en het ijzergehalte worden gemeten.