Pijnbestrijding

Bevallen is heel spannend en voor veel vrouwen wordt dit vooral veroorzaakt doordat ze niet weten wat ze kunnen verwachten. Niet alleen als je van je eerste baby gaat bevallen, maar ook een tweede, derde of vierde bevalling kan weer spannend zijn omdat iedere bevalling anders is.

Spanning en angst voor de bevalling

Door spanning en angst voor de bevalling duurt de bevalling langer en het is dan ook belangrijk om dit zoveel mogelijk te verminderen. Hoeveel pijn een bevalling doet is niet te zeggen. Iedereen gaat anders om met pijn en ook iedere vrouw ervaart pijn op een andere manier.

Oorzaak van de pijn tijdens de bevalling

Pijn tijdens de bevalling wordt veroorzaakt door het samentrekken van de baarmoeder. De pijn komt langzaam opzetten en bereikt op een gegeven moment een hoogtepunt. Hierna zakt de wee weer langzaam af. De duur van de weeën is in het begin kort en de pauzes tussen de weeën zijn lang. De weeën gaan steeds langer duren en de tijd tussen de weeën wordt steeds korter. Hoe langer de weeën duren, hoe pijnlijker de weeën worden. De ontsluiting vordert dan over het algemeen ook. Bijna alle vrouwen vinden de ontsluitingsweeën, deze zorgen ervoor dat de baarmoedermond zich opent, pijnlijk. Vaak is de pijn vooral onderin de buik te voelen maar het kan ook zijn dat je rugpijn voelt. De pijn tijdens het persen verschilt van vrouw tot vrouw: soms is het een opluchting om mee te mogen persen, soms doet persen juist het meeste pijn.

Mogelijkheden tot pijnstilling tijdens je bevalling

Er zijn mogelijkheden om pijn tijdens de bevalling te verminderen. Pijnstilling tijdens de bevalling kan met of zonder medicijnen. Welke vorm van pijnstilling bij jou past is heel persoonlijk. De één voelt zich prettiger bij een natuurlijke manier van pijnstilling en de ander voelt zich prettiger bij pijnstilling door middel van medicijnen. Waar je wilt bevallen weegt ook altijd mee in je keuze van pijnstilling. Hieronder zullen we een aantal vormen van pijnstilling tijdens de bevalling weergeven.

Pijnstilling zonder medicatie

Er zijn verschillende manieren om de pijn tijdens de bevalling te verminderen. Omdat het belangrijk is dat je er zelf achter komt wat voor jouw prettig is noemen we hieronder een tal van voorbeelden die je zouden kunnen helpen bij het omgaan met de pijn tijdens de bevalling.

Ontspannen tijdens je bevalling is heel belangrijk

Hoe beter je je kunt ontspannen hoe makkelijker je met de pijn om kunt gaan. Hoe je kunt ontspannen is voor iedereen verschillend, de één kan zich goed ontspannen door een massage, de ander heeft liever geen gedoe aan haar lijf. Het is van belang dat je er zelf achter komt wat voor jouw prettig is daarom noemen we hieronder een aantal voorbeelden die je zouden kunnen helpen bij het omgaan met de pijn tijdens de bevalling.

Ademhalings- en ontspanningsoefeningen tijdens je bevalling.

De ademhaling en ontspanningsoefeningen kunnen je helpen de weeën op te vangen. Tijdens de zwangerschap kun je verschillende cursussen volgen om deze ademhalings- en ontspanningstechnieken te leren. Door geconcentreerd weeën ‘weg te zuchten’, kun je in een ritme komen waarbij het lichaam zelf stoffen aanmaakt die een pijnstillend effect hebben: endorfinen. Deze endorfinen zorgen ervoor dat de pijn te verdragen is. Door je op het zuchten te concentreren ben je ook minder op je weeën “gefocused” waardoor je de weeën als minder pijnlijk ervaart.

Ontspan in bad of onder de douche

Als de pijn tijdens de bevalling te heftig wordt kun je ervoor kiezen om in bad te gaan of je proberen te ontspannen onder de douche. Probeer je te ontspannen of ben je bang voor wat er allemaal te gebeuren staat? Praat erover met je verloskundige, zij kan je angst misschien wegnemen of je door de angst heen begeleiden. Het gaat erom dat je je goed kunt ontspannen, laat al het andere even rusten.

Een ontspannende massage

Een massage voor je rug en/of onderbenen kan een verlichtend gevoel geven, vraag je partner of hij/zij je wil masseren. Vaak vinden partners het ook fijn dat ze wat voor je kunnen doen.

Pijnstilling met medicatie

Pijnstilling met Remifentanil

Remifentanil is ook een morfine-achtige stof. Voor deze vorm van pijnstilling krijg je een infuus met een pompje erop. Door het infuus krijg je remifentanil en door middel van het pompje kun je jezelf nog wat extra geven. De pomp is ingesteld op een maximale hoeveelheid en je kunt jezelf dus nooit teveel geven. Remifentanil kan invloed hebben op je ademhaling en de hoeveelheid zuurstof in je bloed. Daarom is het belangrijk dat dit goed in de gaten wordt gehouden. Om de hoeveelheid zuurstof in je bloed te meten wordt een klein knijpertje op je vinger gezet, dit is niet pijnlijk.

Pijnstilling via de Ruggenprik (Epiduraal)

Pijnstilling via een ruggenprik is ook een mogelijkheid. Bij een ruggenprik duurt de bevalling vaak langer en daarom heb je meer kans op een bevalling met een vacuümpomp. Ook kan het zo zijn dat je weeën afzwakken en je medicijnen nodig hebt om de weeën te stimuleren.
Na de bevalling heb je nog een poosje (tot soms enkele uren) geen of minder gevoel in je benen, hierdoor moet je op bed blijven liggen. Door de ruggenprik kan je bloeddruk dalen. Soms is het nodig een blaaskatheter in te brengen omdat je zelf niet goed voelt of je moet plassen, deze wordt na de bevalling weer verwijderd.

Nadere informatie / brochures

Welke houding past bij jou?

h welke houding past bij jou NEDERLANDS
Jij bepaalt in welke houding je straks je kindje op de wereld wilt zetten. Het is jouw bevalling. Als je je bevalhouding(en) zelf kiest, heb je meer controle. Dat voelt goed. Veel vrouwen kijken dan achteraf met een beter gevoel op hun bevalling terug.

Meer informatie in de folder.

Pijnbestrijding

i Volledige folder pijn herziening okt 2014Bevallen doet pijn. Daar kan niemand omheen. Maar elke bevalling is anders. Hoeveel pijn jij zult hebben en waar precies, kan niemand voorspellen. Gelukkig zijn er allerlei manieren om de pijn te verzachten. Met en zonder medicijnen. Thuis, in het geboortecentrum of in het ziekenhuis. Lees in deze folder wat de mogelijkheden zijn. Dat kan je helpen om je straks meer op je gemak te voelen en minder pijn te hebben.

Pijnbestrijding informatie video

Om je voor te bereiden op de geboorte van je baby kun je je verdiepen in de meest voorkomende pijnbehandelingsmethoden. De voor- en nadelen van de pijnbehandelingsmethoden worden verduidelijkt met animaties.